“Folkeskolen er ofte fokuseret på standardiserede tests og på forhånd fastlagte undervisningsforløb. Vi gør ikke brug af den kæmpe gave, der ligger i at lade forskellige grupper mødes og udveksle erfaringer, omsorg og udelt opmærksomhed.

Med afsæt i entreprenørskab har vi gennem ½ år i HeartWork haft et samarbejde med et åbent plejehjem. Sammen har vi lært og flyttet os. Vi har knyttet bånd og gjort en gensidig forskel, så både ung og gammel har følt sig værdifuld. Når man er værdifuld, gør man en forskel. En forskel som betyder noget – en forskel jeg ønsker at udbrede”

GENSIDIG VÆRDISKABELSE FOR DE ÆLDSTE OG YNGSTE GENERATIONER

V

ed at agere tovholder og vejleder ønsker HeartWork at udbrede kendskabet og metoderne til at benytte os af det uudnyttede potentiale, der ligger i at lade generationerne danne sammenhold. De ønsker at etablere en forening, hvor disse fællesskaber kan spire og gro og fungere som græsrodsbevægelse for lærende fællesskaber. Alt med ét eneste mål, nemlig gensidig berigelse og begavelse i lærende fællesskaber på tværs af alder.

FNs Verdensmål

Belinda og Heartwork arbejder for at skabe en alternativ undervisningsform, hvor de der lærer bedst under andre vilkår, end de der normalt tilbydes i den danske folkeskole, får mulighed herfor.

Læs mere om FNs Verdensmål her.


Stifter af HeartWork Belinda Hornshøj har med egne øjne set, hvordan disse fællesskaber har bidraget til, at fagligt svage børn flytter sig markant, og hvordan vilkårene ændrer sig, når man fjerne krav og pålæg. De fagligt svageste børn har både kunne skrive, læse, og iværksat projekter langt over deres testede evner og kunnen, når de mødes med fordomsfrihed, åbenhed og fuld opmærksomhed. Blandt de ældre har selv de allermest demensramte lyst op og er endda begyndt at kunne huske anekdoter. Missionen for HeartWork er at give denne dobbeltsidede gave videre til så mange som muligt.

Personen bag

B

elinda Hornshøj er 54 år, har to voksne børn samt to bonusbørn og bor i Herning, hvor hun underviser på Lind skole.

Inden læreruddannelsen var hun bosat en del år i USA og Sydamerika, hvor hun læste psykologi på UCSD.

Belinda Hornshøj er uddannet folkeskolelærer. Hun har koncentreret sin interesse og virke omkring meningsbærende undervisning med anderledes tilgange. Gennem samarbejde med det lokale plejehjem har hun udviklet et læringssyn, der taler til det hele menneske. En relationsbaseret undervisning hvor der værdighedsproduceres. I disse forpligtende fællesskaber bliver der lagt vægt på såvel faglig læring som social trivsel med lige deltagelsesmuligheder for alle børn – relationen og indholdet er det bærende.